Picnic, goedkoop of duurkoop?
De consument besteld steeds meer boodschappen via het internet. Daarom bieden de meeste supermarkt tegenwoordig een bezorgservice aan. Naast de bestaande supermarkten hebben ook nieuwe bedrijven deze ontwikkeling waargenomen, waardoor de concurrentie is toegenomen. Een voorbeeld van een dergelijk bedrijf is Picnic. Picnic is een onlinesupermarkt die vanuit lokale distributiecentra boodschappen bezorgt aan haar klanten. In tegenstelling tot de bekende supermarkten, beschikt Picnic niet over winkelpanden. Hierdoor kan zij scherpn prijzen aanbieden en is zij een bekende speler geworden op de markt van het online boodschappen doen; een positie die veel vragen oproept.
Onlangs heeft de vakbond FNV de rechter gevraagd of Picnic verplicht is om de supermarkt-cao na te leven. De rechter heeft die vraag ontkennend beantwoord, hetgeen grote gevolgen heeft(ECLI:NL:RBAMS:2019:8968). Doordat het bedrijf zich heeft opgedeeld in meerdere B.V. ’s, valt zowel het magazijnpersoneel als de bezorgers niet onder de supermarkt-cao. Zolang geen sprake is van een supermarkt, is Picnic niet verplicht om haar werknemers conform de cao te betalen. De werknemers van Picnic verdienen daarom minder dan de werknemers van bestaande supermarkten, zoals Albert Heijn. Door onder andere lagere personeelskosten kan Picnic haar producten goedkoper aanbieden. Dit ter grote frustratie van de vakbonden en de concurrenten. Uiteindelijk zijn de werknemers natuurlijk het grootste slachtoffer, want zij krijgen niet waar zij recht op zouden moeten hebben.
Het laatste woord is nog niet gezegd. De vakbond doet momenteel onderzoek naar de mogelijkheden voor een hoger beroep. Ook de maatschappij laat geluiden van twijfel horen over de aanpak van Picnic. Het bedrijf doet zich immers voor als een zeer betrokken onderneming, met oog voor zowel het milieu als haar personeel. In dit kader voert Picnic dus een opvallend beleid met betrekking tot de salarissen van haar personeel.
Het is vooralsnog niet duidelijk wat de gevolgen van de uitspraak zullen zijn. Bestaande supermarkten zijn nog wel verplicht het hogere loon te betalen, maar zij zullen op een andere wijze proberen hun concurrentiepositie ten opzichte van onlinesupermarkten te verbeteren. Ook zullen er de komende jaren veel nieuwe banen ontstaan bij internetbedrijven zoals Picnic. De rechten van al die nieuwe werknemers zullen vroeg of laat moeten worden geregeld, want anders zal OF de werknemer van de toekomst OF de supermarkt zoals wij die nu kennen de prijs gaan betalen. De tijd zal leren wie uiteindelijk de verliezen van deze prijzenoorlog wordt.